Recensie: All The Bright Places – Jennifer Niven

Terwijl ik op Instagram naar nieuwe boeken aan het zoeken was kwam ik deze parel tegen. De kaft sprak mij eerlijk gezegd het meest aan. Lekker vrolijk met al die kleurtjes en ik hoopte dat het verhaal ook zo was, maar dat was helaas anders. Klik snel verder om te weten wat ik van het boek vond!IMG_3194

Theodore Finch wil een einde aan zijn leven maken. ‘Ik ben kapot en geen mens die me kan maken.’ Violet Merkey is verslagen door de dood van haar zus. ‘In dat ogenblik dat onze auto zich door de vangrail boorde stierven mijn woorden ook.’ Ze ontmoeten elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school – vanaf dat moment begint hun verhaal. Alleen samen kunnen ze zichzelf zijn… – Samenvatting Bol.com

Laten we zeggen dat je na het lezen van deze samenvatting van Bol.com geen vrolijk beeld meer hebt bij dit boek. Ik was teleurgesteld en hoopte op niet weer zo’n TFIOS boek. Begrijp mij niet verkeerd ik hou van dat boek maar sinds die is verschenen zijn er zoveel dezelfde boeken op de markt gekomen. Ik las wat recensies over dit boek en gaf het toch maar het voordeel van de twijfel. Ik wou het boek persee in het engels lezen omdat ik persoonlijk vind dat het verhaal dan beter wordt uitgelegd. Ik bedoel het is toch in het engels geschreven en de Nederlandse vertalingen maken er soms een zootje van.

Waar begin ik? Ik wil zoveel vertellen over het boek maar ik kan de juiste woorden niet vinden. Finch ook wel bekend als ‘ Freak ‘ is een buitenbeentje op school. Violet is een van de populaire meiden op school. Twee totaal verschillende personen die toch zoveel gemeen hebben. Ze ontmoeten elkaar op de klokkentoren van hun school, niet bepaald de meest romantische plek voor hun ontmoeting. Ze waren beide van plan om een eind aan hun leven te maken maar Finch weerhoudt Violet daarvan. Zo komen ze in aanraking met elkaar en begint hun liefdesverhaal. Samen doen ze een schoolproject waardoor ze elk weekend samen spenderen en de aantrekkingskracht zijn werk doet. Het lijkt allemaal goed te gaan met Finch en Violet hun zelfmoord gedachten tot dat er iets gebeurt waardoor alles weer veranderd.

Eerlijk gezegd, ik weet nog steeds niet hoe ik dit boek goed moet beschrijven. Ik wil namelijk niet te veel weggeven (ik las zelf namelijk een recensie waar het eind in alle glorie was beschreven waardoor het eind mij al bekend was). Ik doe jullie dit niet hetzelfde aan want wat was dat verschrikkelijk zeg. Hierdoor heb ik ook niet gehuild bij dit boek terwijl alle andere lezers mij hiervoor hadden gewaarschuwd. In het begin moest ik mijn concentratie er echt bij houden omdat het natuurlijk in het engels was geschreven maar na bladzijde 200 las ik het in 1 keer uit! Maar alsnog vond ik dit boek zo ontzettend mooi, het is zo goed geschreven en met zoveel passie. In de engelse variant staat er achter in het boek een lijst met site’s en telefoonnummers die je kan bellen wanneer je zelf zelfmoordgedachten hebt en ik vind dit geweldig. Dit is zo’n mooi initiatief om in een boek te stoppen!

Ik raad dit boek aan iedereen aan die houd van TFIOS. Het is een emotioneel boek met veel realistische dingen en hard brekende stukjes. Ik denk dat ik dit boek nooit ga vergeten, het is gewoon te mooi en te goed! Je kan wel merken hoe positief ik ben over dit boek haha! Ik zou dit boek zeker gaan lezen als ik jullie was, doe het haha!