Recensie: Niet te Filmen – Sophie Kinsella

Niet te filmen is het nieuwe boek van Sophie Kinsella. Het is haar eerste Young Adult boek en het is gelijk raak! Ik kon de schrijfster al van de Shopaholic serie maar ik had de boeken nooit gelezen. Vele mensen waren gek op haar schrijfstijl, het zou hilarisch moeten zijn en geweldig om te lezen. En niets is minder waar! Ik heb dit boek daarom ook in een ruk uit gelezen! Toen ik eenmaal begon kon ik niet meer stoppen!

IMG_3216

De kaft vind ik erg opvallend en leuk! Wanneer ik dit boek in de boekhandel zou zien liggen zou ik het gelijk oppakken! De achterkant sprak mij niet meteen aan maar gelukkig zat ik in de Leesclub van Hebban waardoor ik hem toch kon lezen! Don’t judge a book by his cover, dat zeggen ze toch altijd? Nou dit gold vooral bij mij.

Een angststoornis maakt het dagelijks leven van de veertienjarige Audrey behoorlijk lastig. Ze heeft baat bij de gesprekken met haar psycholoog, maar ze komt pas echt tot bloei wanneer ze Linus ontmoet, een teamgenoot van haar oudere broer. Linus snapt haar. Audrey kan met hem over haar angsten praten zoals ze dat nog nooit met iemand anders heeft kunnen doen. – Bol.com

Audrey is een meisje van 14 jaar oud die een angststoornis heeft doordat er iets is gebeurt in haar verleden. Hierdoor gaat zij niet meer naar school en heeft ze altijd haar zonnebril op. Haar moeder is ouderwets maar echt hilarisch in haar doen en laten, ze snapt niks van computers en hoe Audrey haar oudere broer, Frank zo verslaafd eraan kan zijn. Chris, de vader van Audrey laat zijn vrouw alles doen wat ze wil en hij spreekt haar niet tegen. Ook heeft Audrey nog een jonger broertje, Felix, die geweldige scene’s maakt en een hilarische draai aan het boek geeft. Wanneer Frank op een dag een vriend meeneemt, Linus, verandert Audrey haar leven. Linus helpt Audrey met haar angststoornis en samen beleven ze grappige momenten door middel van opdrachten die ze elkaar geven.

Ik vind dit boek wel leuk maar niet super geweldig. Ik heb het wel in een keer uitgelezen maar dat kwam door Sophie haar vlotte en hilarische schrijfstijl. Sommige stukjes zijn als een soort filmscript geschreven waardoor je even moet omschakelen. Het boek leest snel weg wat wel een pluspunt is. Maar dit is niet zo’n boek wat ik lang zou onthouden. Het onderwerp is erg gewaagd en ik vind het ook erg mooi beschreven, alleen ik had meer diepgang verwacht. Ik zou meer willen weten over Audrey haar verleden.

Ik vind dit meer een boek wat je meeneemt op vakantie om lekker bij het zwembad te lezen. Het is namelijk geen boek waar je je concentratie bij moet houden. Al met al vind ik het wel een goed boek maar ik had het toch beter verwacht door het onderwerp zelf. Ik zou dit boek aanraden wanneer je een boek zoekt dat je makkelijk wilt weg lezen, niet te veel wilt nadenken en gewoon een leuk verhaal wilt lezen. Begrijp mij niet verkeerd het is een goed boek maar ik had gewoon meer verwacht.