Recensie: 100 Gelukkige Dagen – Fausto Brizzi

Op de site Hebban.nl werd ik uitgekozen om in een leesclub dit boek te reviewen samen met wat andere medelezers. Wil je weten wat ik van dit boek vind, lees dan snel verder!

IMG_3163

Wat zou jij doen als je nog honderd dagen te leven had? Lucio zwiert door het leven. Hij heeft vrienden en vrouwen bij de vleet. Zijn vrouw Paola heeft er genoeg van en zet hem buiten de deur. Voorgoed. Een dag later krijgt Lucio vreselijk nieuws: hij heeft in het gunstigste geval nog honderd dagen te leven. Wat nu? Lucio besluit om ondanks alles gelukkig te zijn. Om zijn kinderen mooie herinneringen te kunnen geven, en de goede kanten van het leven te vieren. Maar kan hij wel betekenis geven aan het laatste stuk van zijn leven zonder zijn echte liefde, Paola? – Samenvatting Bol.com

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik moet beginnen. Ik nam dit boek mee op mijn vakantie naar Spanje met de gedachten dat ik hier een hele week zoet mee zou zijn. Nou niet dus, ik las dit boek in 1 dag uit. Iets wat ik nog nooit heb gedaan. Nadat ik dit boek had gelezen was ik even in shock, wat ging ik nu doen? Heb je wel eens een boek gelezen wat je zo erg emotioneel raakt? Nee? Dan is dit een geweldig boek om deze ervaring mee op te doen.

Lucio Battistini is een 40 jarige sporter, getrouwd met Paola en hij heeft twee kinderen. Zijn leven lijkt op rolletjes te gaan, hij heeft een mooie vrouw, een leuke baan, alleen is hij soms op zoek naar nog meer vrouwen. Hierdoor raakt hij zijn eigen vrouw kwijt en sinds die dag gaat alles fout. Lucio krijgt te horen dat hij een tumor heeft, die al zo groot is dat het weghalen ervan geen optie is. Hij geeft zichzelf nog 100 dagen te leven en daarna wil hij zich overgeven. In deze 100 dagen gaat Lucio doen wat hij altijd nog eens zou willen doen.

De schrijfstijl is geweldig, Lucio praat direct tegen de lezer waardoor het lijkt alsof je een vriend van hem bent die alles persoonlijk mee maakt. Hij zorgt ervoor dat je al zijn gedachten weet en alles wat hij voelt ook voelt. Ik vind dat Fausto, de auteur, zich echt heeft bewezen in dit boek. Ik kon hem niet maar goh wat ben ik verliefd geworden op zijn schrijfstijl! In het boek zitten lege pagina’s, die zijn bedoeld voor de opdrachten die Lucio aan jou geeft. Ik had dit nog nooit gezien in een boek en ik vind het geweldig! ( Merken jullie hoe fan ik ben?)

Dit boek staat sowieso in mijn top 10, ik heb nog nooit zo’n mooi boek gelezen als dit. Als ik eerlijk ben, heb ik nog nooit gehuild bij het lezen van een boek. Zelfs niet bij de Fault in Our Stars! Maar bij dit boek kon ik mijn tranen echt niet binnen houden. Zet de tissues maar alvast klaar want dit boek zorgt voor een emotionele rit!

Een gedachte over “Recensie: 100 Gelukkige Dagen – Fausto Brizzi