Lola en de boy next door – Stephanie Perkins

Zoals jullie wel weten is mijn favoriete genre, contemporary. Stephanie Perkins heeft een grote naam in dit genre en daarom moest ik dit boek wel gaan lezen.

lola-en-the-boy-next-door-366x561

Titel:                            Lola & de boy next door

Auteur:                         Stephanie Perkins

Verschenen:                April 2016

Pagina’s:                      248

Uitgever:                      Best of YA / Van Goor

De zeventienjarige Lola Nolan heeft alles goed voor elkaar. Ze heeft een beste vriendin Lindsey, een leuk bijbaantje met gezellige collega’s en sinds kort een stoere, lieve vriend die ook nog een rockster is. Wanneer Calliope en Cricket Bell, de tweeling met wie ze vroeger bevriend was, terugkeren in haar buurt wordt ze geconfronteerd met verdriet uit het verleden waarvan ze dacht dat ze het allang verwerkt had. Nu boy next door Cricket weer terug is in het leven van Lola, moet ze zich uiteindelijk verzoenen met haar gevoelens voor hem. Zal de jongen uit het verleden de liefde van haar leven blijken te zijn?

Ik heb onwijs genoten van Anna en de French kiss en daar heb ik ook een hele positieve recensie over geschreven. Daarom had ik ook hoge verwachtingen bij dit boek. Op Goodreads werd er met 5 sterren gegooid alsof het niks was maar ik geef het boek 2 sterren. Eerst wou ik het er 3 geven maar hoe langer ik erover na dacht, hoe erger ik het boek vond.

Het boek gaat over Lola en zij is een geval apart. Ze draagt kostuums en pruiken naar school etc. alsof het elke dag feest is. Een andere kledingstijl hebben is oké maar dit vond ik erg onrealistisch. Of ik kom gewoon niet vaak genoeg dit soort mensen tegen. Haar ouders zijn gay, ze heeft dus twee vaders want haar moeder is een ander probleem waar ik niet te veel op in wil gaan. Ze heeft een relatie met Max die 5 jaar ouder is en haar beste vriendin is Lindsey. Alles gaat eigenlijk wel goed tot dat de familie Bell weer naast haar komt wonen. De geschiedenis die zij heeft met die familie is ‘verschrikkelijk’ in Lola haar ogen dus dat zorgt voor vele problemen.

Het verhaal klonk leuk. Maar ik kwam gewoon niet in het boek, Lola is echt een hoofdpersonage dat ik niet kan uitstaan. Hoe ze haar vrienden en vriendje zonder respect behandelt en dan gaat huilen omdat ze niet weet wat ze moet doen. Haar egoïsme werd mij vaak te veel en ik had moeite met het uitlezen van dit boek.

Er worden zoveel onnodige problemen gemaakt waardoor het op een gegeven moment niet meer leuk was. Haar ouders, een homopaar, worden neergezet als verschrikkelijke mensen. Ze zeuren de hele tijd op Max, haar vriendje, want hij is 22 en Lola is 17. In verhouding vind ik dit niet raar. Maar toch hebben haar ouders daar veel over te zeggen. Eigenlijk is alles wat Max doet fout. Lola haar ‘verleden’ met de Bell familie is ook niet zo heftig als zij denkt. Ik had iets onwijs ergs verwacht en toen ik de reden las dacht ik, serieus? Ze maakt zo veel problemen voor zichzelf en vindt zichzelf erg zielig.

Zoals de titel al zegt is er een boy next door, Cricket. Die naam (Calliope ook hoor) kon ik niet uitstaan. Alsof er geen andere normale naam was die gekozen kon worden. Cricket komt dus terug en is weer helemaal verliefd op Lola maar zij heeft natuurlijk een vriend. Maar eigenlijk vindt ze die opeens niet meer zo geweldig nadat Cricket moeite voor haar gaat doen. Ze gebruikt ze alle twee en toch vindt ze niet dat zij fout zit. Het enige personage wat ik leuk vond was Max. Hij was het meest realistisch en ik vond hem ook erg zielig na alles wat Lola deed. Lindsey vond ik geen geweldige vriendin om te hebben. Cricket die was echt te aanhankelijk en deed alles voor Lola. Lola hoef ik niet meer te bespreken denk ik haha. Anna en St. Claire komen ook terug in het verhaal maar dan totaal anders als in het boek over Anna. Het leekt alsof ze heel andere personen waren en dat na een half jaar. En Calliope vond ik ook erg naar maar ik begreep haar wel.

Dit boek heeft mij erg teleurgesteld en het lijkt net alsof Stephanie het niet zelf heeft geschreven na het lezen van Anna. Het was gewoon niks voor mij en ik kon mij totaal niet inleven in Lola. Ik ben wel erg benieuwd naar het derde boek dat over Isla gaat. Hopelijk ben ik daar net zo tevreden over als over Anna.

Sterren: 2/5

4 gedachtes over “Lola en de boy next door – Stephanie Perkins

  1. Ik heb Anna en de French kiss gelezen met de gedachte dat het boek over Lola een vervolg of iets dergelijks zou zijn, maar niet dus, oeps! Jammer dat deze zo tegen is gevallen. Ik wilde dit boek nog gaan lezen, maar nu weet ik niet meer zeker of ik dat wel ga doen.

    • Ik zou het toch wel doen eigenlijk, hoe negatief ik ook ben! Heel veel vonden het boek geweldig maar mij lag het hoofdpersonage gewoon niet. Maar dat is natuurlijk mijn mening en ik hoop dat het jou wel bevalt!:)

      • Ja, dat is ook wel weer waar. Ik heb nu in ieder geval geen hoge verwachtingen meer van het boek, dus misschien valt het dan mee. We zullen zien 🙂 Bedankt voor je reactie!

Laat hier een reactie achter

